tirsdag 4. september 2012

Referat fra kurs i elvefiske for damer 2011


Referat - Kurs i elvefiske for damer på Frøyseth 2011

Kvinneutvalget i NJFF-Hordaland arrangerte kurs i elvefiske i Frøysetelven med innlagt matlagingskurs 26-28 august. Helgen startet med et flott regnvær som sikret stigende vann i elven. Gode forhold til å holde kurs og med 6 glade damer og 6 glade barn tegnet det til å bli en vellykket kurshelg. Vi bodde flott på Frøyseth Gardsmat og fikk servert god mat og hadde en deilig festmiddag lørdag som deltagerne laget under kyndig veiledning.

Jeg var så heldig å få flotte gaver fra Sportsdepotet og Bergen Aktiv i Laguneparken, som jeg kunne dele ut til overraskede deltagere på lørdagen. Fisk ble det ikke på alle, men vi fikk noen sjøørreter opp av elven. Elin mistet en flott en på rundt 4 kilo - utrolig gøy å ha den på kroken var hennes kommentar ;) To av damene var i utgangspunktet ikke så veldig interessert i elvefiske, men når søndagen kom var det de ”hektet”. Kjempe gøy å få være med på å gi gleden med elvefiske videre til flere. Takk til dere positive og smilende damer som gjorde helgen til en minnerik helg som igjen gir påfyll til å holde flere kurs ;)


Med vennlig hilsen
Kvinnekontakt NJFF-Hordaland
Irene Dyngeland
Jeg har fått tilsendt et referat fra deltager Siri Torpe;

Jeg vil starte mitt referat fra helgen med å gi Irene ros og takk for det fine tiltaket hun fikk istand med fiskehelg på Frøyseth. For to år siden hadde hun et lignende arrangement for barn og mødre (og bestemødre). På mange måter er dette et av de beste tiltakene for å rekrutere nye medlemmer i NJFF.  Vi får barna med ut og gjør noe menningsfylt sammen. Vi treffer andre som også liker fiske og andre friluftsaktiviteter.  Barna hygger seg sammen med andre barn, mødre treffer andre mødre med friluftinteresser.  Kanskje knytter de kontakter og treffes igjen for en ny fisketur,  eller jakt.

Helgen startet med regn og sluttet med nydelig solskinn. Jeg hygget meg virkelig sammen med Sigurd og alle de andre på kurset.  Vi to kunne ikke møte opp før lørdag, men det gjorde ingen ting. Vi fikk så mye ut av denne helgen at det kunne ikke vært bedre .  Vi fikk ikke fisk,men pytt hva gjør no vel det.  Elven var spennende og mulighetene var jo der. Man kan jo aldri vite.  Sigurd fikk virkelig dreisen på
å kaste i elv.  Han hadde bare fisket i sjø før, og her fikk han lære noe nytt. Han ble så ivrig at han ville ikke reise hjem igjen !

Jeg koste meg meg også med å se på hvor ivrig han var.  Ikke bare det.  Som voksen deltager fikk jeg være med på matlagingskurs. Takk igjen Irene !  Du skulle ha vært der, men du og de andre instruktørene tok barna med i elven så vi fikk "fri". Vi på matlagingskurset benet ut et lammelår hver som vi fikk med oss hjem. I tillegg laget vi sitronfomasj og steke Wienersnitzler som skulle serveres om kvelden. Oddny Daa var en fantastisk flink instruktør. Tolmodig med oss elever og med smil og humor gikk alt som en lek. Vi hadde det kjempegøy på storkjøkkenet.  (Hun er kokk med fagbrev og er vant med elever.) Sønnen Ørjan Daa, med sin store hårmanke og brede smil, var  stadig innom kjøkkenet for å se oss om alt var bra. I det hele tatt var han rundt oss hele helgen for å se om alle hadde det bra, og om vi hadde alt vi trengte. Takk til et fantastisk hyggelig vertskap.

Huset vi bodde i var et sjamerende gammelt hus. Riktig så romantisk. Gode senger, trivelige oppholdsrom og veranda med storslått utsikt. Kan det bli bedre ?
TAKK IRENE :)

Mange hilsener fra Siri, ... år og Sigurd på 10 år

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar